Průběh renovace

Příběh tohoto traktoru se začal psát v roce 1958. Není zcela jasné, kdy byl na dlouhou dobu odstaven, ale je poměrně dobře jasné, kdy se začal psát jeho život nový. Bylo to v roce 2014, poblíž malé obce na Šumavě u hranice s dřívím ve vysokých kopřivách. Odtud byl traktor převezen k postupné renovaci.

Renovace, trvající denně až do jara roku 2018, byla prováděna v malé obci poblíž Českých Budějovic. Jméno restaurátora neuvádím (byť bych rád), přece jenom máme GDPR :-)  Ve chvíli, kdy se stal traktor pojízdným, bylo rozhodnuto o změně působiště. Traktor putoval do malé vísky na Českokrumlovsku k novému majiteli - ke mně.

Původní majitel a restaurátor při výběru "odběratele" volil i budoucí oblast použití traktoru. Přál si vidět restaurovaný traktor v plném, traktoru nejbližším zatížení a nikoliv pouze jako objekt výstav či účastníka traktoriád. Přál si vidět traktor opět v poli. A tak se i stalo. Malé hobby zemědělství o výměře dvou hektarů bude pro Zetor 25A dostatečnou výzvou, zároveň však provoz bude v porovnání s jakýmkoliv velkým zemědělstvím, kde by už Zetor 25A nemohl stačit, takříkajíc udržovací.

Rozhodně se nehodlám chlubit cizím peřím. Proto znovu upozorňuji, že renovace od stavu vraku do stádia pojízdného stroje nebyla má práce. První část článku, jež se věnuje období renovace, jsou přepsané ruční poznámky restaurátora, které jsem obdržel spolu s traktorem. 

Stav před počátkem renovace

( veškeré texty jsou opsané poznámky restaurátora) 

Zetor 25A, rok výroby 1958. Zakoupeno restaurátorem v srpnu roku 2014 ve stavu vraku. Zcela nepojízdný, motor nelze protočit, pneumatiky zničené. Paradoxně skla v kabině původní a v celku.

Písty zareznuté ve válcích, prasknutá vana motoru následkem mrazu - voda natekla patrně komínem. Ventily opřené do válců. Poškozená mrazovka, vstřiky a žhavící svíčky zničené. Zcela ucpaný, zarostlý chladič. Zanesená palivová soustava, pokročilá koroze.

Poškozené ventily, proreznuté potrubí vody. Klika opotřebená na druhém válci, fleky o velikosti cca 1cm. Ostatní opotřebení je však přiměřené stáří a ujetým motohodinám.

Průběh renovace - rozebírání

( veškeré texty jsou opsané poznámky restaurátora)

Následující text je volným přepsáním poznámek renovace, které jsem obdržel spolu s traktorem. Obrázky jsou spíše doprovodem poznámek. Nejedná se o přímý popis jednotlivých obrázků. Chronologicky však odpovídají časové posloupnosti prací.

Demontáž rámu, kabiny. Demontáž hlavy motoru, oprava hlavy, frézování sedel, kontrola těsnosti. Vyčištění vstřiků, rozhýbání starých pístů v motoru. Demontáž pístů.

Nákup náhradních dílů (Nekvinda u Třeboně), demontáž a čištění palivové nádrže, čističe paliva.

Odvoz chladiče na kompletní repasování, odvoz ojnice do opravy. Zabroušení ventilů, mrazovka, rozebrání palivového systému.

Vyčištění palivového systému, nádrž, baňka, filtr. Oprava poškozené dekompresní páky.

Demontáž startéru. Napasování ojnice do 1. válce, dopasování prvního válce. Použitá přebrusová šála. Podložení šály v ojnici druhého válce.


Seřízení vstřiků. Vyzkoušení, úhlování ojnice. Nasazení pístu do ojnice. Vyčištění a rozhýbání elementů v čerpadle.

Vyzkoušení, úhlování ojnice - pokračování práce. Zkušební nasazení dalšího pístu do ojnice.  Následná výměna vložek válců, nasazení pístů na ojnice. Nasazení hlavy válců - nahrubo, bez vody atd



A začíná se to rýsovat ...

( veškeré texty jsou opsané poznámky restaurátora) 

Uvedení do chodu mazání . Vyčištění filtrů oleje, zkouška protočení motoru klikou - velká komprese, ručně nelze přehodit. ( do dnes )

Příprava traktoru na první start roztažením (připojení nafty, vody atd.) Nastartování roztažením, motor naskočil a dobře funguje. Plynulý chod teplý i studený. Maže jak má, chladí. hydraulika a vývodový hřídel pracuje. Došlo k chybě při plnění chladiče. Pomalu protékal a zdál se plný, nakonec v něm chyběla polovina vody. Není jasné, zdali se motor nepřehřál. Motor šel úplně bez zátěže, zdá se, že v pořádku.

.

Opískované disky přední a zadní.

Rozebrání, vyčištění a oprava startéru. Následná montáž startéru a baterie, zkouška - traktor chytil. Omytí traktoru od nánosů špíny a maziva. Repase vodního čerpadla, demontáž závaží kol.


Opětovná demontáž nádrže, oprava tekoucího kohoutu. Výroba startovací kliky.

Rozebrání přístrojové desky, oprava a natření.

Montáž vodního čerpadla, napasování chladiče, rozebrání a repase hlídače žhavení. Povedlo se zcela vyčistit znovu vrátit do provozu původní. Montáž přístrojové desky, znovu montáž nádrže.



Výměna a napasování vstřiků. Oprava plynového pedálu. Zakoupení předních pneu. Dokončení repase startéru ( při první zkoušce neměl nové uhlíky) Oprava pák a táhel plynu.

Oprava brzd - nožní, ruční, výměna gufer, okroužků, nátěr bubnů


Demontáž zbytků rámu, schránky na nářadí a dalších doplňků kapotáže.

Zakoupení dynama, následně provedena repase (ložiska, buzení, držák atd.)

Demontáž a oprava čističe vzduchu. Demontáž zadních blatníků, táhel v zadních částech, závěsu atd.

Výměna gufer v poloosách, nátěr disků základní barvou.

Čištění bloku převodovky.

Výměna gufer v poloosách, nátěr disků základní barvou. 

A jde se do finále ...

( veškeré texty jsou opsané poznámky restaurátora) 

Kompletace karosářské práce. Držáky pro blatníky,horní závěs, držáky na podlahy. Bedna na baterii. Natření celé zadní části.


Dokončovácí práce na kapotáži, výztuhy pro kabinu, lakování atd. Výroba spodního závěsu, zprovoznění kompresoru, nová elektrika ( přední světla, kabeláž pro zadní světla atd. )

Oprava přední nápravy, řídících tyčí (vypuzdření, výměna ložisek v nábojích a čepech), nová gufera na klice u řemenice .

Finální práce, polepení a následný prodej. 

Stav renovace při předání

Provozní úpravy

Počínaje dubnem roku 2018 traktor Zetor 25A změnil majitele a působiště. Dá se říct, že z "veteránské", pečlivé renovace se plynule přešlo na zcela provozní úpravy. Traktor nemá být určen pro ukázkové užití na srazech, ale má plně sloužit svému zcela původnímu účelu - zemědělství.

Je nutno upozornit, že úpravy, jež budou následovat, by mohly leckterého "historika", veteránského nadšence tahat za ruce i oči. Proto je nutno znovu upozornit, že posláním traktoru je práce. A práce na poli je hlavním smyslem celého, dejme tomu, projektu. 

Vzápětí tedy přišly úpravy závěsu pro připojení pluhu, kultivátoru, odpojovače baterie, stejně jako nepůvodní (jinak udělané) prvky podlahy kvůli bezpečnosti. Ruku v ruce s tímto ale i drobné detaily jako kuličky na ovládacích prvcích, repase sedačky, její úprava proti stávajícímu stavu atd. a drobné úpravy budou stále pokračovat.

Třetí bod, závěs, sedačka ...

Třetí bod, nbl. horní táhlo hydrauliky pro připojení neseného nářadí nebyl součástí. Po určité, marné snaze sehnat původní "hevírek" došlo na manuální úpravu nového třetího bodu pro Zetor 4011. Třetí bod byl zakoupen v Nekvindě, produktové číslo 67455030 - zde

Bylo nutné o cca 2mm zmenšit tloušťku čepu, aby se dalo horní táhlo zasunout mezi výstupky na skříni. Následně byly z patřičné kulatiny vyrobeny dva čepy pro připojení - jeden na traktor, druhý na nářadí. Detail vyráběného čepu pro třetí bod, v pozadí odpojovač poměrně mohutné baterie.

Původní závěs je pro jednonápravové vleky, kterými disponuji, příliš vysoko. Proto byl původní nápad restaurátora (autokoule na pravítku mezi rameny hydrauliky ) doplněn o redukci na mé aktuální vleky. Zároveň je možné hydraulikou přizpůsobit výšku zavěšení. 

Pohled na čep pro připojení nářadí na zakoupeném pluhu. 

Z bezpečnostních důvodů byla vyrobena chybějící podlaha do kabiny, zatím na levé straně - pro přístup. Vyrobena je z 0,8 mm silného plechu, uchycena na původních držácích a z části na bedně pro baterii. Proti originálu byla vytažena o 20 cm více směrem ven z traktoru a opatřena zádržkou proti uklouznutí. Zádržka funguje i jako čistič na boty od bahna  :)

Na traktoru se vlivem času nezachovaly žádné koule na ovládací páky. Páky disponovaly pouze závitem, který nebyl pro ovládání úplně příjemný. Všechny závity byly protaženy, koule doplněny ze zásob  a jedna vyrobena ze silonu. Ve výřezu, kromě nové podlahy, je vidět i nově vyrobený pedál plynu. Z bezpečnostních důvodů byl pořízen a namontován odpojovač baterie - mohutný, určený pro vozy Tatra a traktory Zetor.

Mírně pobouchaný "lavor" byl vyměněn za zcela zánovní, téměř neužívaný. Původně ne moc optimální sklon byl upraven přivařením podložek z jeklu.  Sedačka byla opatřena novým polstrováním - ovšem ne novým, ale "uloženkou" z půdy. 

Držák na sedačku byl obroušen, natřen základní barvou a následně opatřen stříbrným nátěrem. 

Výsledný stav staré - nové sedačky.

Dotažení hlavy válců, ventily, olej..

Traktor měl v době pořízení "najeto" pouze cca kolem 5 motohodin, z toho většinu pouze na volnoběh bez jízdy - nebylo kde jezdit (hustá zástavba / malá zahrada). Po přivezení byla jeho prvním provozem cca hodinová projížďka bez zatížení, následoval zhruba dvouhodinový provoz, kdy po zahřátí motoru byly zapřaženy brány pro vláčení louky - hřebíky nahoru, tedy velmi mírná zátěž, ale přesto mírný tah. Následovala drobná pauza a opět cca hodinový provoz - zajížděcí projížďka. 

Po tomto provozu byla sejmuto víko ventilů a hlava dotažena dle továrního schématu. Nebyl k dispozici žádný momentový klíč ( a pokud ano, tak pro mnohem menší, než stanovený moment). Byla tedy použita "jezedácká síla", tedy metrová trubka a kam až půjde. Kromě jednoho šroubu, který se povedlo přitáhnout o necelou čtvrt otáčku (ani ne), se ostatní prakticky nehnuly. Následně byla seřízena vůle ventilů na předepsané hodnoty, tj. sací ventil 0,15 mm a výfukový ventil 0,20 mm. Během úkonu byla odhalena vůle na vahadle - nebylo řešeno (ponecháno na zimu).

Po následném provozu v zatížení ( vláčení oraného pole) byla kontrolována hladina oleje - nepřibývá, neubývá, atd. Vše se zdá v pořádku. Zkusmo byl povolen výpustní šroub - žádná voda. 

Závěsy, hydraulika - údržba

Původní předpoklad, že hydraulika má společný olej s převodovkou, se ukázal jako chybný. Hydraulika - resp. přesněji skříň náhonů, má vlastní olejovou náplň, konkrétně 8,5 litrů motorového oleje. 

I přesto, že hydraulika pracuje, měrka neukázala žádnou hodnotu oleje - byl hluboko pod minimální hladinou. Navíc měrka byla zastrčena křivě a zasahovala do soukolí, které jí obrousilo o pár milimetrů. 

Ze skříně náhonů byl následně vypuštěn olej ( po velmi těžko uvolněném výpustním šroubu), ponechán odstát, přefiltrován od nečistot a zbytků kovů, doplněn hydraulickým olejem a po mírném výplachu skříně byl nalitý zpět. Výpustní šroub byl namazán mazadlem BU ( s představou, že se snad tak nechytne do litiny). Poškozený závit výpustního šroubu byl přebroušen ze sedmnáctky na šestnácku s velmi malou vůlí - nutno klíč naklepnout. 

Veškeré práce se nyní zaměřili na úpravu stávajících zařízení pro připojení neseného pluhu. Na snímku část původního závěsu pro vlek a "pravítka" na připojení menších vleků.

Jelikož stávající závěs brání plnohodnotnému zvednutí ramen hydrauliky, musel být hlavní závěs pro vleky demontován. Řešení je dočasné, závěs bude předělán na tzv. etážový, jež drží na bocích skříně a nebrání pohybu ramen hydrauliky.

Výpustní šroub skříně náhonů šel povolit jenom se značným úsilím. I přesto, že byl znovu dotažen pouze mírnou silou, se hlavě šroubu opětovné povolení stalo málem osudným. Na snímku přetěsněný šroub (úspěšně) a přebroušený na menší, "neodrbaný" průměr.

Osazení a seřízení pluhu

Od zakoupení pluhu po jeho první nasazení na traktor uběhly skoro 3 měsíce. Potýkal jsem se se spoustou drobností. Od zablokovaných ramen hydrauliky, po nepovolitelný výpustný šroub skříně náhonů, přes malé průměry tam, kde mají být velké, velké průměry tam, kde mají být malé atd. Pokud bych disponoval souvislým časovým fondem, nebylo by připojení pluhu ani na dva dni. Ale já souvislým časem nedisponuji a tak každá malá drobnost obvykle znamenala den a více zdržení. Nevadí, není kam chvátat. Pluh je na traktoru. Mé prvotní obavy z malého zdvihu, nízké hloubky, nefunkčních prvků nebo příliš krátkého třetího bodu se nenaplnily. Po současné stránce je vše v pořádku. Nyní tedy už jenom vyzkoušet, zdali bude výkon traktoru stačit a zdali vše bude fungovat, jak má. To ale až v další fázi.

Těžký pluh jde zapojit s minimálním úsilím. Ramena hydrauliky spustit dolů ručně. Bez zátěže prakticky neklesají, tedy je lze volně rukou zatlačit dolů, jak je potřeba. Levé nasadit na čep pluhu a zajistit. Pravé dle potřeby výškově seřídit klikou a opět zajistit. Následně vyšroubovat třetí bod do dostačující délky, připojit,  zajistit a utáhnout na "akorát úroveň".  Poté lze pluh zvednout hydraulikou a seřídit.

Pro jemné seřízení hloubky se používá třetí bod. Přitahováním třetího bodu dojde k náklonu pluhu (jako na obrázku). Následně se částečným spuštěním pluhu první radlice opře o zem a znovu se přitahuje třetí bod tak dlouho, až druhá radlice má požadovanou vzdálenost od země. Vzdálenost druhé radlice od země je přibližná hloubka orby. Hrubé seřízení (dalo by se říct doraz) se dělá seřiditelným kolem pluhu. Poté musí dojít k seřízení pluhu ve vztahu k ose traktoru, což se provádí natáčením čepů v ramenech hydrauliky klikou na pluhu. Náklon pluhu do stran opět klikou, ale tou, jež je umístěna na pravém rameni hydrauliky.

 

Hydraulika těžký pluh tahá nahoru rozvážně, ale dle mého v normě. Padá dolů s děsivou rychlostí. Hydraulika pluh bez problémů drží v horní poloze i s vypnutým čerpadlem (potažmo vyšlápnutou spojkou). Nepotvrdily se tak některé zvěsti, že Zetor 25A při vyšlápnutí spojky neudrží nářadí v horní poloze.   

Následovala krátká projížďka a odpojení pluhu. I odpojení pluhu jde zcela bez dřiny. Stačí posadit pluh na zem a seřizovatelným kolem pluhu velmi mírně předepnout - přizvednout pluh. zatížené mechanismy (čepy v ramenech atd.) se odlehčí a umožní tak sejmutí ramen. Každopádně bude nutný ochranný kryt náhonového hřídele. Lézt kolem točícího se náhonu po pluhu do kabiny je solidně adrenalinový zážitek.

Kryt na náhonový hřídel, kultivátor

Došel jsem k rozhodnutí, že kryt na náhonový hřídel je větší nutnost, než by člověk (resp. jeho kalhoty) mohl čekat. Nyní je tedy už lezení do traktoru relativně bezpečnější. 

Došlo ke zkušebnímu zapojení kultivátoru. Bez třetího bodu, pořádného uchycení, jen pomocí řetězu ( suploval třetí bod, co se mi nechtěl montovat) a díly, jež jsou pořízeny na přestavbu kultivátoru. Čistě pro zaměření.

Kultivátor je dosud velkou neznámou. Na jaře se uvidí, zdali je či není šestnáct per pro výkon Zetoru příliš. S pluhem si zatím poradil velmi slušně. Současný plán je v případě nutnosti ubrat pera na straně rámu. Pak sáhnout do zadní řady. Ale až realita ukáže více.

Příprava kultivátoru

Původní kultivátor byl připraven pro Zetor 3011 a čepy do ramen měly větší průměr, než jsem potřeboval. Po původním záměru původní čepy uříznout a navařit tenčí - kompatibilní jsem raději zvolil řešení univerzální.

Na konstrukci kultivátoru přibyly dvě pásoviny, mezi které je strčena nová tyč odpovídajícího průměru. Celá konstrukce není svařována, ale pouze spojena šrouby. Je možné jí kdykoliv demontovat a kultivátor zapojit za jiný traktor.

Celou tyč pro uchycení ramen traktoru je možno posunovat, potažmo celou vysunout. Bude tak umožněno snazší připojení na traktor.

Test kultivátoru

Univerzální zapojení do závěsu Zetoru funguje. Nakonec se ukázalo, že třetí bod (šroub) nebude délkově stačit na zapojení kultivátoru ani při maximálním roztažení a tak byl kultivátor zkoušen s tím, že poslední řada per nebyla v maximální hloubce, zatímco první řada per byla prakticky kompletně pod zemí. Co se týče horizontální roviny se ukázalo, že kultivátor je předchozím provozem dobitý více, než se zdálo. Ale možnosti nastavení ramen Zetoru jsou opravdu široké a během chvíle byl kultivátor v relativní rovině. Bude tedy nutné upravit místo chycení, stejně jako velikost čepu pro třetí bod - pro změnu moc velký průměr. Každopádně se však povedlo kultivátor zapojit pro práci. 

Při první testu byla první řada per prakticky komplet pod zemí, zatímco zadní řada z poloviny. Úprava však bude minimální - zapojení a zkouška proběhla úspěšně. 

Mé obavy, zdali Zetor 25A kultivátor utáhne, byly zbytečné. Traktor si s kultivátorem hravě poradil. Jelikož jsem na stroj velice opatrný a ctím, že motor je prakticky stále v záběhu, většinu práce jsem provedl na jedničku a z mírného kopce. Ale traktor bez potíží utáhl nástroj i na dvojku. Jen do kopce v místech, kde byla půda tvrdší, bylo sem tam nutné použít uzávěrku. Celkově test dopadl velice dobře, jak po stránce výkonu, tak po stránce kvality kultivace.

Pokus o přetěsnění netěsnosti kolem ozubené tyče vstřikovacího čerpadla 

Už delší dobu mě trápila zhoršující se netěsnost palivového systému. Těsnění kolem palivového čističe, trubek a hadic nebylo nakonec těžké. Vše šlo dobře povolit a výměna těsnění pomohla. Nafta sice dál vzlíná, ale nekape. Zato netěsnost kolem ozubené tyče vstřikovacího čerpadla byla už opravdu zásadní a jednalo se o neutěsnitelný únik téměř decky  nafty za týden. Nehledě na to, že pronikavá vůně nafty linoucí se kolem zaparkovaného traktoru mě rozčilovala. Předem jsem vzdal nějakou "velkou" opravu. Do vstřikovacího čerpadla, které beru jako určitý "nedotknutelný black box" bych se opravdu nerad vrtal. Už jenom proto, že na forech je těchto velkých, a přesto marných pokusů až příliš. Nakonec jsme se pokusili jít poněkud netradiční cestou. Utěsněné z vrchu. Táta vysoustružil velice těsné, plastové pouzdro (modrá čepice na níže uvedené fotce) a to jsme zvenku nasadili na výstupek ozubené tyče. Viz. foto. Nyní je řešení ve zkušebním provozu. Zatímco přetěsnění palivového čističe je stoprocentní, na výstupu ozubené tyče se kapky opět objevují. Zatím se ale zdá, že nafta neteče, ale kape - což bych si dovolil brát jako částečný úspěch. Uvidíme co dál. 

Příprava diskového podmítače

Před prvním ostrým nasazením bylo nutné provést některé opravy. Po svaření prasknuté spojovací tyče se mi při provozu povedlo odhalit situaci, kdy k přílišné námaze dochází a  tomuto kroku ( příliš velký rejd na větší nerovnosti) se vyhnout. Během práce nedošlo k žádnému poškození. Nyní uvažuji o zcela kompletní renovaci diskového podmítače, resp. abych byl přesnější, diskových bran. Na ramenech jsou popraskané některé talíře, stejně jako  některé zcela chybí. 

První částečná oprava diskových bran

Co naplat, diskové brány byly používány u předchozího majitele velmi zřídka. Na našem poli, byť nejsem žádný kolchozník, se jejich zatížení znásobilo několikrát. Každý disk, co byl nalomený, hned během první sezony prasknul a já se musel pustit do výměny. 

Dvě třicítky kontramatky utažené v roce 1958 byly absolutně na mé síly i jakéhokoliv nářadí, které jsem měl. Když jsem ohnul i dvoumetrovou trubku, přišel na řadu kamarádům autogen. Dvakrát byla matka nažhavena do zářivě žluté barvy a následně prudce ochlazena ledovou vodou. Pak došlo k hladkému povolení. 

Po výměně talířů funguje jako nový! Každý talíř byl otázkou 550,- kč bez DPH. Sehnal jsem přesně průměr, co jsem potřeboval.

Zadní osvětlení traktoru

Po třech letech jsem se konečně dostal na osvětlení traktoru, které jsem pořád odkládal. Opět je nutno podotknout, že úprava patří nikoliv do renovace, ale provozních úprav, které jsou hlavně praktického charakteru. Na veteránskou renovaci mě vážně moc neužije. Původně tento traktor zadní osvětlení měl, ale bylo úplně zničené. Není mi známo, zdali zadní osvětlení bylo instalováno od výroby, či nikoliv. Lampy jsem tedy zakoupil nové, stejně jako spínač brzdového osvětlení. V tuto chvíli je funkční koncové a brzdové světlo. V následujícím kroku bude rozběhání směrových světel, zadního pracovního světlometu pro noční orbu a voltmetru na měření stavu baterie. 

Zadní lampa obsahuje koncové, směrové a brzdové světlo. Nyní jsem zapojil koncové a brzdové světlo. Směrové je otázkou následující pětiletky. Konektory jsou nalisované a pro jistotu proletované cínem.

Příprava zapojení spínače brzdového osvětlení. Na Zetoru 25A není úplně jednoduché vést kabeláž jakkoliv "hezky", prostě jsem vodiče v bužírce musel omotat kolem mohutného kabelu ke startéru a jako pomyslnou liánu dovést ke spínači.

Spínač brzdového osvětlení je mechanicky napojen na táhlo brzdy. Při sešlápnutí pružina sepne spínač. Spínač je otázkou cca 150,- Kč. Nejsem si jistý novotou spínače, dle mého se jedná o repas. Uvítal bych citlivější sepnutí, ale to je už takové nepodstatné remcání. 

Zetor 25A v reálném použití
Všechna práva vyhrazena 2018
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky